fredag 14. juni 2013

Sommersuppe - SALMOREJO

Når sommeren kommer her vi bor, blir det godt og varmt og da
finner vi fram oppskriftene fra i fjor sommer
som byr på gode salater og kalde nœringsrike supper

Min absolutt favoritt er salmorejo - som er en kald tomatsuppe
 og som vi gjerne drikker hver dag
ikke ulik gaspacho som mange sikkert kjenner bedre



Den består av modne tomater, brød, hvitløk, salt, eddik og olivenolje.

Jeg kjøper gjerne store modne tomater som er lette å skrelle, 
for alt skal moses og da smaker det best uten tomatskall.

Ca. 1 kilo modne tomater
1 hvitløksfedd der jeg fjerne det som er i midten
og hakker smått
1 - 2 skiver brød som jeg skjœrer smått og legger
sammen med de oppskårne tomatene
og litt salt etter smak

Dette får stå et par timer - før jeg tilsetter 1 ss god eddik
og en god slump med olivenolje før jeg finner fram stavmikseren og
moser alt godt sammen - det skal ha en flytende men litt fyldig konsistens.

Serveres gjerne med hakket hardkokt egg og litt skinke skåret i små biter

Fant denne oppskriften på nettet som jeg ikke har fulgt selv
der jeg ser de har brukt mandler som jeg ikke har i,
men som sikkert forklarer det mye bedre enn det jeg har gjort.




1 kommentar:

Sylvia sa...

Heisann...der var du jo....plutselig var bloggen din forsv unne t, og jeg fikk ikke tilgang.....og vips, så var du der igjen.
Den suppa må smake nyyyydelig på sommeren. Jeg liker supper, særlig med godt brød til, mmmmmm
Nå har jeg kost meg med litt hvitvin, Chablis, selv om jeg er mest på rødvin....men jammen var det godt med noe lett etter jobb, i solen.
Jeg fikk en kommentar fra en fra Brazil. Kan du forstå hva hun sier......?
Håper du har en fin helg, Eivor. Klem